De term ‘cowboymarkt’ plakt Jeroen Hol er zelf liever niet op. Maar de ceo van Ecotap B.V. herkent de kwalificatie voor de markt van laadpalen voor elektrische auto’s wel.
‘Het was een jonge, onvolwassen markt, zonder veel regulering vanuit de overheid. Maar wel een veelbelovende markt, die de overheid op gang wilde helpen met subsidies en waar dus de nodige start-ups op ingesprongen zijn. Start-ups met veel aandacht voor sales, maar te weinig voor de processen erachter.’
Het Nederlandse Ecotap in Boxtel was er daar één van. Start-ups eigen wilde het de klanten optimaal van dienst zijn door die te bedienen met klantspecifieke producten. ‘Processen waren niet gestructureerd, producten niet gestandaardiseerd.’ Daardoor werden producten te duur en waren ze ook moeilijk te servicen.
‘Er was een professionalisering van de organisatie nodig, in de meest brede zin van het woord.’ En precies dat heeft Hol opgepakt sinds hij ceo is van Ecotap, dat eind 2021 is overgenomen door Legrand. Ingebed in het financieel draagkrachtige Legrand, weet Ecotap zich veilig voor de volatiliteit in zijn markt.
Daar komt bij dat de ‘marktvertraging’ de onderneming en zijn toeleveranciers in staat heeft gesteld die noodzakelijke professionaliseringslag grondig te slaan. Een slag om de laadproducten maakbaar en schaalbaar te maken én te zorgen dat die voldoen aan de toenemende regulering vanuit de Europese overheid.
Een slag die Ecotap aan het winnen is! Lees het volledige artikel op de website van Link Magazine: